Doar doua curse. Lasati numirile politice si actionati rapid in favoarea muresenilor…

După cum bine ştiu toţi târgumureşenii, de peste un an şi jumătate conducerea Consiliului Judeţean Mureş a dus o luptă asiduă pentru a finaliza lucrările de reparaţie la pista Aeroportului Tîrgu Mureş, efort lăudabil după ce ani la rând nu au fost efectuate astfel de lucrări şi siguranţa pasagerilor şi aeronavelor a fost trecută în secundar.

Dar intenţiile bune nu sunt şi uşor de pus în practică, pentru că vedem cum doar la noi în România o lucrare de reparaţii care trebuia să dureze maxim 3-4 luni s-a întins peste 18 luni, dar aşa se întâmplă când promovezi în posturi cheie persoane aservite politic şi nu manageri adecvaţi, care să coordoneze eficient şi rapid o astfel de investiţie.

La sfârşitul lunii aprilie 2018 (la 16 luni de la suspendarea zborurilor) Preşedintele Consiliului Judeţean alături de Peti Andras ne promiteau că aeroportul va fi funcţional până în 11 iunie, iată că în 25.06.2018 acest deziderat a fost îndeplinit. Să nu uităm însă că atunci Peter Ferenc a precizat că aeroportul a fost suspus testului investitorului privat – studiu care prezintă o strategie pe termen lung prin care se arată că investiţia realizată este necesară, dar este şi rentabilă şi sustenabilă, în condiţiile în care Guvernul a alocat 50 de milioane pe refacerea pistei.

Prezintă însă un mare semn de întrebare cât de rentabilă şi sustenabilă este şi va fi această investiţie, care poate şi ar trebui să fie motorul dezvoltării pe segmentul economic şi nu numai, în condiţiile în care la conducerea aeroportului este un jurist puţin familiarizat cu activităţile din aviaţie, respectiv cu negocierile ce se poartă cu operatorii aerieni, în condiţiile în care prin media sunt vehiculaţi aceiaşi clasici (WIZZ AIR cu jumate din cursele deservite înainte de închiderea aeroportului, o cursă spre Antalya şi cam atât), şi când se ştie că acest obiectiv ar trebui să se autofinanţeze într-un orizont de timp de maxim 3-4 ani. Am căutat să găsesc pe site-ul aeroportului şi al Consiliului Judeţean Mureş date referitoare la curse/posibile destinaţii, proiectele de viitor, dar spre surprinderea mea am constat că nu este preocupare în acest sens.

Aeroportul Tîrgu Mureş – piatra de moară a Consiliului Judeţean Mureş?

Această provocare asumată voluntar de Peter Ferenc se poate întoarce rapid împotriva acestuia (la fel ca alte proiecte asumate a fi duse la final în mandatul său) dacă nu va gestiona adecvat dezvoltarea aeroportului aflat sub directa sa coordonare, prin atragerea unui număr mai mare de operatori (colaborarea unui singur operator conferă acestuia o poziţie de forţă care conduce la tarife mici şi la impunerea unor facilităţi), asigurarea unei competiţii corecte intre operatori (vezi aeroporturile din Cluj şi Timişoara), diversificarea serviciilor oferite (pe zona de marfă, coletărie, vezi aeroporturile de la Sibiu şi Cluj), respectiv crearea unor condiţii decente pentru pasageri la plecare şi venire, perioadele de aşteptare, parcare, acces.

La toate acestea se adaugă gestionarea în mod transparent şi mai ales corect a veniturilor şi mai ales sumelor ce provin de la bugetul Consiliului Judeţean, pentru că cele 2 milioane de lei imputate de Curtea de Conturi şi nerecuperate de Peti Andras nu fac decât să ne conducă la concluzia că locul ales pentru acesta nu este unul potrivit pentru a genera progres şi dezvoltare.

Timpul rămâne să ne arate dacă investiţia Consiliului Judeţean este una rentabilă, şi dacă conducerea aeroportului ştie să profite de faptul că avem aeroport lângă parcul industrial, circuitul moto şi autostradă, şi că pariul lui Peter Ferenc nu a fost unul falimentar, pentru că atunci vom asista la prăbuşirea unui aeroport după ce s-au investit o groază de bani publici în el.

MS / Foto: colaj