Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a semnat ordinul de finanțare pentru construcția noului pod peste râul Mureș, prin programul Anghel Saligny. Proiectul va beneficia de 43 de milioane de lei de la Ministerul Dezvoltării, restul sumei urmând să fie acoperit din bugetul local.

„Odată asigurată finanțarea, urmează etapa de revizuire și definitivare a documentației tehnice” – a anunțat viceprimarul Kovács Mihály Levente, într-o postare pe Facebook.

Explicațiile care cuprind realitatea efectivă vin, însă, tot de la un privat. Iată ce spune despre Podul peste Mureș, și suma de 43 de milioane de la Ministerul Dezvoltării, Kodok Márton:

“Haideți să vă explic la ce este bun acest demers, de ce suma de 43 de milioane de lei de la Ministerul Dezvoltării este o victorie uriașă și de ce, deși acoperă doar 20% din necesar, este pasul fără de care nu se poate merge mai departe.

1. Hârtia semnată: Certificatul de naștere al proiectului

Înainte de a vorbi despre bani, vorbim despre certitudine. În administrație, un proiect nu există cu adevărat până când nu are o sursă de finanțare asigurată, chiar dacă este una parțială. Documentul semnat cu Ministerul Dezvoltării este, practic, certificatul de naștere al noului pod peste Mureș. Acesta este marele câștig de acum: transformăm o dorință într-un proiect oficial, finanțabil, care poate fi demarat. Chiar dacă banii nu sunt încă, fizic, în contul Primăriei, angajamentul ferm pe hârtie permite administrației să pornească.

2. Ce se poate face, concret, cu cele 43 de milioane? Se pregătește “șantierul pe hârtie”.

Suma alocată este, într-adevăr, circa 20% din costul total estimat. Însă acești bani sunt vitali pentru etapa premergătoare construcției, cea care consumă timp și resurse, dar care nu se vede. Cu această finanțare, Primăria poate demara și finaliza o serie de operațiuni esențiale:

– Ridicări topografice: Cartografierea exactă a terenului.

– Exproprierile necesare: Procedura legală de preluare a terenurilor private de pe traseul viitorului pod.

– Proiectarea relocării utilităților: Mutarea rețelelor de gaz, apă, electricitate, canalizare și fibră optică din calea șantierului.

– Eliberarea terenului de sarcini: Rezolvarea oricăror probleme juridice legate de proprietăți.

– Proiectarea podului (Proiect Tehnic + Detalii de Execuție): Angajarea specialiștilor care vor desena efectiv podul, de la structura de rezistență la ultimul detaliu.

– Obținerea avizelor: Un proces anevoios care implică obținerea a aproximativ 20 de acorduri de la diverse instituții (Mediu, Ape, Drumuri, etc.).

Practic, cu acești bani nu vom vedea macarale pe malul Mureșului, dar vom pregăti terenul pentru ele. Vom avea la final un “șantier curat”, liber de orice impediment birocratic sau juridic, cu toate avizele la zi și cu proiectul tehnic gata de licitație.

Cel puțin așa ar trebui profesionist să se intămple, dar în Mureș multe pot să se intămple.

3. Strategia pentru viitor: Cu temele făcute, ceri bani pentru construcție.

Și aici ajungem la punctul cheie. De ce este atât de important să facem acești pași acum? Pentru că, odată ce ai documentația completă, șansele de a atrage restul de finanțare (aproximativ 150-200 milioane de lei) cresc exponențial. Este mult mai ușor să obții fonduri europene sau naționale pentru un proiect matur, “la cheie”, gata de a fi scos la licitație pentru execuție (pe modelul Oradiei), decât pentru o simplă idee. Astfel, când Primăria Municipiului Târgu Mureș se va prezenta la București sau la Bruxelles pentru a solicita restul de fonduri, nu o va mai face cu o schiță, ci cu un dosar complet, care demonstrează seriozitate și capacitate administrativă.

4. O lecție din realitate: Cazul podului din Arad și costurile actualizate.

Să ne ancorăm în realitate. Noul pod peste Mureș din municipiul Arad, un proiect similar, a fost demarat în 2022 cu un cost de peste 165 de milioane de lei. Acela era prețul de acum 3 ani. Astăzi, din cauza inflației și a scumpirii materialelor, un proiect de o asemenea anvergură la Târgu Mureș ar necesita din start circa 200 de milioane de lei.

Dacă vom construi podul în etape, este realist să estimăm că finalizarea proiectului va dura cel puțin 3-4 ani. Până în 2028, luând în calcul o inflație moderată, costul total va ajunge, cel mai probabil, la 250 de milioane de lei.

În concluzie:

Suma de 43 de milioane de lei nu este o simplă alocare, ci prima alimentare care pornește motorul acestui proiect vital. Este investiția inteligentă în pregătire, care asigură că, atunci când se vor obține restul banilor, se va putea da drumul construcției fără întârzieri. Este un pas mic în raport cu suma totală, dar un salt uriaș pentru realizarea noului pod peste Mureș.”

https://www.facebook.com/marton.kodok/posts/pfbid0BbtWT7uxb4DoPUNySs73jRzmrkXssJzhFw87qBMkwdq7q8wXLF9FfzaXpVnNNRSxl

Noul pod va fi situat în zona Aleea Carpaţi, între străzile Mureşului şi Zăgazului.

Foto: Fb Kovács Mihály Levente