Printr-un proiect de ordonanță pus în dezbatere publică, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune modificarea majoră a Codului rutier, astfel încât circulația rutieră să fie mai sigură, iar numărul accidentelor rutiere să scadă.

De principiu, modificările vizează mecanismele de sancționare a încălcării legislației rutiere, în sensul înăspririi sancțiunilor actuale și introducerii unora noi.

Astfel, va putea fi sancționat condusul agresiv, mersul pe banda de urgență a autostrăzilor va fi amendat mai drastic, iar șoferii cu permise de conducere obținute în alte țări care comit infracțiuni rutiere aici nu vor mai putea conduce mașina pe drumurile publice din țara noastră.

Slalomul printre mașini, șicanele în trafic sau flash-urile vor fi sancționate și cu amenzi de 2.900 de lei dacă noul Codul Rutier va fi modificat. Pentru prima dată va apărea termenul de „conducere agresivă” în Codul Rutier.

În plus, vor fi înăsprite pedepsele și pentru neacordare de prioritate sau depășire ilegală. Dacă până acum, șoferii rămâneau fără permis pentru 30 de zile, conform noului Cod, cei care încală aceste reguli vor rămâne pietoni două luni. Schimbarea vine după ce România a ajuns, din nou, pe ultimul loc în clasamentul european al siguranței rutiere.

Proiectul de OUG trebuie doar aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica.

Faptele pe care polițiștii rutieri le vor putea amenda pentru că sunt considerate agresive vor fi următoarele:

  • folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase pentru a obliga nejustificat șoferul din față să elibereze banda de circulație;
  • deplasarea succesivă de pe o bandă pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, pentru depășirea unui șir de mașini care circulă în același sens;
  • circulația la o distanță foarte mică față de alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia ori în lateral, pentru a intimida șoferul acestuia;
  • pornirea mașinii de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților;
  • conducerea intenționată a mașinii prin accelerarea repetată a motorului, pentru a stânjeni persoanele din preajma drumului public;
  • mersul cu spatele cu mașina pentru intimidarea celor care circulă în spate;
    întoarcerea mașinii prin folosirea frânei de mână;
  • realizarea intenționată a unui derapaj controlat al mașinii pentru a o întoarce sau a o roti;
  • conducerea motocicletei (sau a mopedului) ridicată pe o singură roată.

Sursa: avocanet.ro / Foto: caracter informativ