Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) transmite recomandări persoanelor care cumpără produse de post. Reprezentanții instituției atenționează privind importanța alimentelor sigure și de calitate.

Postul Paștelui a început luni, 3 martie și continuă timp de șase săptămâni, până în 19 martie inclusiv. Sărbătoarea Învierii Domnului va fi în 20 aprilie, atât pentru ortodocși, cât și pentru catolici.

În această perioadă, majoritatea persoanelor cumpără și consumă produse de post, fără conținut de carne, ou sau lactate.

ANPC oferă sfaturi pentru alegerea alimentelor sigure și de calitate:

  • cumpărați din locuri autorizate: produsele din surse nesigure pot fi depozitate necorespunzător și pot afecta sănătatea.
  • verificați eticheta produselor: asigurați-vă că sunt 100% vegetale și nu conțin ingrediente ascunse precum lapte praf, zer sau ou.
  • fiți atenți la data de expirare: nu cumpărați produse cu termen depășit sau modificat
  • respectați condițiile de păstrare: depozitarea necorespunzătoare poate altera produsele.
    Atenție la denumiri înșelătoare! Unele produse etichetate „de post” pot conține ingrediente de origine animală. Citiți cu atenție lista ingredientelor pentru a evita surprizele!

Exemple de abateri descoperite anterior:

• Cozonac cu rahat, cacao și stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compozitia căruia se regăseau ouă, în contradicție cu mențiunea inscripționată pe fluturașul colant “produs de post”;
• “Maioneză vegetală simplă” și “Maioneză vegetală Shaorma”. Denumirea de MAIONEZĂ se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuș de ou, ulei și alte ingrediente;
• “Pizza de post” – “specialitate cu aroma pe baza de uleiuri vegetale și cazeină (substanță proteică din lapte)”, produsul nefiind astfel un produs “de post”, cu efectul dezinformării consumatorilor;

• Utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum șnițel, pate, parizer, salam, cârnați, cremwurști etc. la care era atașată sintagma “vegetal”;
• Înscrierea pe ambalajul unor produse vegetale a mențiunii “fără colesterol” sau “0% colesterol”, sugerându-se astfel ca acestea ar avea caracteristici speciale, când de fapt toate produsele vegetale au această caracteristică;
• Produsul alimentar vegetal UHT, care conform listei de ingrediente declarată pe ambalaj conținea proteine din lapte, în neconcordanță cu denumirea de produs;
• Produse de cofetărie preambalate, cu mențiunea “de post”, deși în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris “frișcă”.

De asemenea au fost constatate următoarele abateri:
• Produse de post expuse la comercializare în același raft și în directa vecinătate cu celelalte produse, inducând în eroare consumatorii (de exemplu produsul “Untar” ce conținea grăsimi vegetale era expus la vânzare în același raion cu untul);
• Expunerea la comercializare în raioanele destinate produselor de post a produselor care aveau în conținut ingrediente lactate;
• Produsul “Crutoane cu ierburi aromate” era expus în vederea comercializării la raft, iar deasupra acestuia exista un afiș inscripționat “Idei savuroase de post”, deși, produsul conținea la ingrediente: “zer praf dulce” și “praf de iaurt”, care sunt de origine animală și nu de post.

Foto: Fb Paul Anghel (Directorul general al Direcţiei Generale Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană ANPC)