“Organizarea unui examen separat de admitere de către Colegiile naționale încalcă egalitatea de șanse a elevilor, iar subiectele la evaluarea națională trebuie întocmite de către o singură instituție specializată, nu de către fiecare școală în parte”, atrag atenția cadrele didactice de la Asociația Națională a Profesorilor de Limba și literatura Română (ANPRO), într-un comunicat de presă primit de Edupedu.ro. Organizația critică legea învățământului preuniversitar, aflată în stadiu de proiect, și vine cu sesizări și propuneri pe marginea statutului limbii și literaturii române în gimnaziu și liceu.

ANPRO își susțin argumentele pe baza faptului că “limbile materne au fost legitimate în sistemele de învățământ european vreme de 200 de ani și că, în țările Uniunii Europene, limba și literatura națională se regăsește ca probă de sine stătătoare în cadrul examenelor naționale“. De aceea, consideră aceștia, “se impune ca limba și literatura română să se mențină, în continuare, probă autonomă în examenele de evaluare națională și de bacalaureat. Menționăm, de asemenea, faptul că în istoria de 160 de ani a sistemului național de învățământ, limba și literatura română a fost considerată disciplină fundamentală, ocupând unul din primele trei locuri în programele analitice (înaintea ei fiind doar religia și/sau morala)”.

“Statutul disciplinei se reflectă în locul deținut de limba și literatura română la examenele naționale. Or, proiectul actual al Legii Învățământului devalorizează statutul disciplinei și minimalizează calitățile ei formative, intervenție, în opinia noastră, de nejustificat”, transmit cei de la ANPRO.

Sursa: edupedu.ro / Foto: caracter informativ