Românii s-au înghesuit la Rabla Clasic şi Rabla Plus, mai ales că anul acesta au putut să dea la schimb chiar și câte două mașini vechi. Bugetele alocate de autorități aproape că s-au epuizat după nici o săptămână de la debutul noii sesiuni. Cei care cumpără mașini noi se lovesc însă de o problemă: termenul de livrare a autoturismelor ajunge până la 8 luni. Și nu este exclus ca prețurile să mai crească.

Puțin peste 100 de milioane de lei au mai rămas la Rabla Clasic după aproape o săptămână de la debutul noii sesiuni pentru persoane fizice. Iar la Rabla Plus a fost consumat 90 la sută din buget. Pentru persoanele juridice, fondurile s-au terminat din prima zi.

Anul acesta, românii pot preda la casat două mașini. În cazul în care aceste două mașini nu sunt mai vechi de 15 ani, atunci prima de casare va fi de 9.000 de lei. Însă, dacă au o vechime mai mare de 15 ani se mai acordă pentru fiecare mașină în parte câte un ecobonus de 1.500 de lei, așa că în final prima de casare ajunge la 12.000 de lei.

Noua facilitate i-a atras pe cumpărători. La Rabla Clasic, pentru persoane fizice, cei care au ales să predea două maşini vechi au fost chiar şi de trei ori mai mulţi faţă de cei care au casat o singură maşină. La Rabla Plus, peste 30% dintre persoanele care au ales o maşină electrică au predat la schimb două rable.

Interesul crescut pentru aceste programe s-a văzut cel mai bine la dealerii auto.

DAN ŞCHIOPU, director de vânzări: “În funcție de model. Aș putea spune că sunt termene între 4 și 6,7 luni de zile, chiar, pentru o comandă nouă. Există și autovehicule pe stoc”.

DAN VARDIE, președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile: “Treaba merge prost și va merge din ce în ce mai prost. Pentru că s-a ajuns la o întârziere aproape minimă de 6 luni, 9 luni, 1 an. Îmi spuneau deja colegi importatori, s-a ajuns şi la un an şi jumătate. Vorbim de aceste crize multiple din industria auto. Mi-e teamă că o să fie mai rău. Am putea vorbi de termene puțin mai lungi şi de preţuri mult mai mari”.

Un sondaj recent făcut în Marea Britanie arată că România stă foarte prost la capitolul număr de maşini noi la mia de locuitori. Este pe ultimul loc. La noi sunt doar 6 maşini noi la mia de locuitori, în comparaţie cu Luxemburg, unde sunt 96, iar în Germania, Franţa, Italia sunt între 30 şi 40.

MS / Foto: caracter informativ