Dosarul electronic de sănătate (DES) ar putea redeveni accesibil pacienţilor în viitorul apropiat, după ce Ministerul Sănătăţii (MS) şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) au oficializat un ordin comun ce aduce o serie de modificări acestei platforme. În plus, CNAS urmează să încheie, în curând, un contract cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) pentru modernizarea platformei DES, printre altele. Deşi a fost implementat încă din 2015, dosarul electronic de sănătate a fost folosit cu intermitenţe de pacienţi şi instituţii din domeniul medical până în 2018 când a devenit permanent offline.

Ordinul comun MS şi CNAS nr. 643/489/2021, oficializat marţi, va permite pacienţilor să facă noi operaţiuni în cadrul dosarului lor electronic de sănătate. O primă modificare vizează modul în care sunt preluate în sistem datele pacienților. Concret, acestea se vor prelua direct de la furnizorii de servicii medicale, “fără a mai fi nevoie ca acele informaţii să fie reintroduse de pe documente justificative pe care pacientul este obligat să le prezinte”.

Apoi, datele și informațiile medicale din dosarul electronic de sănătate nu vor mai fi organizate pe module. Atunci când funcţiona, dosarul electronic de sănătate conţinea cinci module în care erau organizate datele și informațiile despre pacient, și anume Sumar de urgență, Istoric medical, Antecedente declarate de pacient, Documente medicale și Date personale.

Totodată, dosarul electronic de sănătate va permite utilizatorilor efectuarea de noi operațiuni:

  • obținerea unei copii a datelor ce privesc pacientul;
  • furnizarea de informaţii suplimentare privind datele de contact, precum telefon, adresa de poştă electronică pentru a permite identificarea modalităţii de comunicare, confirmare şi livrare a datelor pentru informaţiile solicitate;
  • exprimarea refuzului de a utiliza dosarul electronic de sănătate;
  • exprimarea opțiunii de a reveni asupra deciziei de refuz a utilizării dosarului electronic de sănătate.
    Aceste noi operaţiuni au fost adăugate celor prevăzute anterior, respectiv accesarea informaţiilor din dosarul propriu de către pacient sau de reprezentantul legal al acestuia, acordarea sau retragerea dreptului de acces al medicilor la dosar, precum şi adăugarea de date şi informaţii medicale în modului “Antecedente declarate de pacient”.

Dosarul electronic de sănătate a fost menit să reprezinte o facilitate pusă la dispoziție de autorități fiecărui asigurat din sistemul de sănătate, prin care un pacient şi medicii acestuia să aibă la dispoziţie tot istoricul medical, însă, din cauza faptului că puţine clinici, laboratoare sau unităţi spitaliceşti foloseau această platformă, dar şi a problemelor tehnice, informaţiile introduse s-au dovedit rareori utile. În plus, din 2015 când a fost implementat a mers cu intermitenţe până în 2018 de când a devenit permanent offline.

Sursa: avocatnet.ro / Foto: caracter informativ