În această după-amiază, licitația pentru realizarea Centurii de ocolire a municipiului Târgu Mureș a fost anulată.

Reamintim că vorbim despre un proiect de infrastructură rutieră din lungul șir al rușinilor naționale reprezintar de centura Tg. Mureș. Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic au fost realizate în 2012, licitația pentru execuția lucrărilor în 2013, fiind contractate către compania Copisa în iulie 2014.

După 3 ani și jumătate contractul a fost reziliat la final de 2017 la un stadiu fizic de 35%, motivul principal fiind proiectul tehnic dezastruos ce nu avea legătură în multe aspecte cu realitatea. Abia în iulie 2019 CNAIR și-a adus aminte de această centură, a scos-o din sertar și a relicitat-o.

Însă, în loc să refacă detaliile tehnice pe baze solide, CNAIR a mers pe cea mai facilă variantă pentru ei, însă cea mai păcătoasă pentru proiectele de infrastructură din România, aspect ce a dus la marile blocaje și rezilieri din ultimii ani: transformarea contractului într-unul de proiectare și execuție, în care toate riscurile izvorâte din documentația falimentară să fie împinse pe umerii viitorului constructor.

Din septembrie 2019 până în august 2020 licitația a fost suspendată, deoarece CNAIR a uitat să expertizeze lucrările executate de constructorul inițial și nu a fost capabilă să răspundă în timp util la sutele de neclarități ale ofertanților.

Răspunsurile publicate recent sunt halucinante: numeroase detalii lipsesc din documentație, erori flagrante, prevederi contradictorii, precizări în bătaie de joc din care nu se înțelege nimic, fiind foarte multe răspunsuri de tipul ”nu știm, nu avem, va fi responsabilitatea constructorului la etapa de proiectare să rezolve această problemă, fiind însă obligatoriu să evalueze lucrările executate și riscurile și să oferteze acum”.

Rezultatele sunt previzibile și le-am experimentat de nenumărate ori în ultimii ani: constructorii serioși nu vor depune oferte în aceste condiții, prețul estimat de CNAIR fiind mult subevaluat și riscurile imense.

Sursa: Asociația Pro Infrastructura