Consiliul Naţional al Elevilor a formulat o plângere în contencios administrativ prin care solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării abrogarea ordinului privind obligativitatea cursurilor online.

Demersul elevilor este motivat de lipsa accesului tuturor copiilor şi profesorilor la internet şi calculatoare, iar sute de mii de elevi din România ar fi „lăsaţi în afara sistemului de învăţământ”.

Colegiul elevilor acuză ministerul că nu a făcut o centralizare a cazurilor de elevi şi cadre didactice dezavantajate. În prezent, România este statul european cu cel mai mare nivel al riscului de sărăcie sau excluziune socială în rândul copiilor. Peste o treime (38,1%) dintre copiii României sunt în risc de sărăcie sau excluziune socială, ceea ce înseamnă că trăiesc în gospodării cu o intensitate scăzută a muncii sau se confruntă cu deprivarea materială ori cu un nivel scăzut al veniturilor (de exemplu, pentru o familie cu doi părinţi şi doi copii, un venit scăzut înseamnă un venit sub 1946,7 lei/lună), se arată în anunţul făcut de Colegiul Elevilor.

În opinia acestora, ordinul ministrului Educaţiei şi Cercetării nr. 4135/2020 limitează dreptul la educaţie nu doar pentru cei 300.000 de elevi din comunităţile social-dezavantajate, ci pentru toţi elevii care nu au confortul de a participa la cursurile online din diverse motive cât se poate de obiective: într-o familie cu un singur calculator în casă, cu părinţi ce îl utilizează pentru a realiza telemunca, şcoala online devine o utopie.

„În săptămânile ce au urmat măsurii de închidere a şcolilor, s-a recomandat desfăşurarea cursurilor în spaţiul online. Societatea civilă a subliniat în repetate rânduri faptul că nu toţi elevii şi profesorii au acces la device-uri electronice (telefon mobil, tabletă, PC, laptop) sau Internet şi a solicitat demararea urgentă a procedurilor de achiziţie de instrumente digitale de către Guvernul României, pentru a garanta participarea la educaţie. […]

Dacă Ministerul a decis să impună măsuri de continuare a procesului educaţional doar pentru o parte dintre elevi, condiţionând accesul la educaţie pe criteriul social şi economic, noi nu vom face acest lucru şi vom lupta pentru ca acei elevi să beneficieze de procesul instructiv-educativ, aşa cum prevede şi Constituţia României. Educaţia nu ar trebui să fie despre majorităţi şi minorităţi, ci despre fiecare elev în parte”, se arată în comunicatul de presă al Colegiului Elevilor.

MS / Foto: colaj