Sute de pacienti bolnavi de cancer, lasati de izbeliste si tratati cu impertinenta de conducerea spitalului!

Asa cum va spuneam saptamana trecuta – cand va anuntam ca Directorul Spitalului Clinic Judetean Mures a fost demis! – echipa MS derula deja, de mai bine de trei luni, o ampla investigatie la SCJ Mures. Ancheta a fost initiata ca urmare a zecilor de mesaje primite de la cititori, care descriau la unison dezastrul prezent in mai multe sectii din cadrul acestui spital.

In atare conditii, nu am fost foarte mirati la aflarea vestii referitoare la debarcarea managerului, aceasta fiind, de altfel, mai mult decat necesara, mai ales ca am avut ocazia sa vorbim pe parcursul acestor saptamani cu sute de pacienti si zeci de cadre medicale din spitalul pe care-l pastorea. In schimb, am fost extrem de mirati de alegerea CJ Mures, prin numirea interimara pe postul de manager general a fostului director medical, dr Ovidiu Girbovan.

Oare cum a fost posibil sa numesti in aceasta functie tocmai pe directorul care raspundea inainte de rezolvarea unora dintre cele mai grave probleme existente si pe care NU le-a rezolvat de luni de zile?

Nu mai intram in alte detalii referitoare la bizara si total neavenita numire interimara, trecem la subiectul investigatiei si va prezentam astazi prima parte, care vizeaza aparatura medicala detinuta. Nu inainte de a va spune ca am trimis, in repetate randuri, adrese cu intrebari concrete referitoare la neregulile si problemele descoperite, atat catre conducerea SCJ Mures, cat si catre Consiliul Judetean Mures, spitalul aflandu-se sub tutela acestuia. Desi am insistat zile la rand in a primi un raspuns, tocmai pentru ca am dorit publicarea materialului cu informatii de rezolvare concrete pentru pacienti, nu am primit absolut nicio explicatie, inafara de doua numere de inregistrare (nr.70836/8.8.2017 si nr.70241/16.8.2017) si o mini-epistola impertinenta, expediata probabil de noul manager/vechiul director medical Girbovan, dar despre care vom face referire la finele materialului, acesta nefiind de bagat prea tare in seama, avand in vedere “importanta” continutului raspunsului pentru pacienti.

Cel mai important aparat de investigatii – Computerul Tomograf (CT) -, defect de luni de zile.

Computer tomografia este o investigatie imagistica rapida prin care medicul radiolog poate vizualiza cu acuratete oasele, organele interne, vasele de sange. Aceasta investigatie ofera informatii exacte si rapide, fara a fi nevoie, de cele mai multe ori, de proceduri mai scumpe sau mai invazive. De asemenea, examinarea CT preoperatorie permite o mai buna planificare a operatiei.

Un astfel de aparat medical exista si in Sectia de radiologie a SCJM si este unul din cele mai importante detinute. Conform datelor obtinute de la CAS Mures, raportate de ei, datorita acestui aparat beneficiaza de investigatii gratuite aproape 5.000 de pacienti anual, din care peste 80% sunt bolnavi de cancer!

Pana aici, totul perfect. Problema a aparut in momentul in care CT-ul s-a defectat. Mai exact in data de 12 iunie 2017, adica de aproape trei luni. La scurt timp, mai exact a doua zi, a venit reprezentantul Siemens Romania, a constatat defectiunea si, foarte important, a comunicat raportul de service catre conducerea SCJM, adica in 13 iunie 2017. Bun. Conducerea de la acea data, reprezentata de managerul Dan Simpalean, a preluat raportul, care ulterior a ajuns la directorul medical O. Girbovan (cel in masura sa se ocupe de astfel de probleme), care probabil l-a aruncat intr-un sertar. Suntem siguri de acest lucru, nu pentru ca am fi primit raspuns la intrebari, asa cum era normal, ci pentru ca am verificat pe sistemul online de achizii SEAP, unde nu am gasit nicio cerere/atribuire/licitatie organizata pentru achizitia piesei necesare reparatiei CT-ului.

Este important de precizat faptul ca acest tip de investigatii este unul extrem de costisitor, pacientul fiind nevoit sa plateasca in sistem privat, pe toata perioada in care aparatul nu functioneaza la SCJM, de la cateva sute de lei pana la peste o mie de lei, cu toate ca ar trebui sa beneficieze gratuit de ele, ca urmare a cotizatiilor lunare pe care le plateste.

Trebuie sa recunoastem ca in epistola primita de la Girbovan am regasit o minima informatie, care facea referire la faptul ca SCJM are “un contract cu Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures, prin care serviciile temporar indisponibile sunt asigurate de catre unitatea spitaliceasca mai sus mentionata.” Ne-am interesat si asa este, doar ca a uitat sa ne spuna cel mai important lucru, si anume ca bolnavii care suna pentru a se programa la CT in urma contractului existent sunt programati peste multe luni de zile. Spre exemplu, am incercat chiar noi sa facem o programare la SCJUM, iar prima data libera in care ne putea include era data de 12 decembrie 2017!

Va puteti imagina cum sute de bolnavi de cancer trebuie sa astepte luni de zile pentru o investigatie din cauza incompetentei unor manageri!!!

Pe surse, am aflat ca, in urma repetatelor petitii depuse de noi, doar in data de 16 august 2017 au inceput demersurile necesare pentru organizarea achizitiei! Acest lucru inseamna inca cel putin o luna de zile pentru ca bolnavii sa poata beneficia din nou de acest tip de investigatie. Noi nu renuntam, vom trimite petitii peste petitii pana ce vor rezolva problema sau vor pleca si vor lasa pe altii mai competenti sa vina sa o rezolve.

Alt aparat defect. Siguranta bolnavilor, in pericol iminent!

Tot in cadrul Sectiei de radiologie a SCJ Mures, dar care functioneaza in cadrul Clinicii de Pneumologie Tirgu Mures (Clinica TBC), aparatura necesara investigatiilor radiologice este defecta, si aceasta de mai bine de o luna de zile, iar bolnavii sunt dusi la Sectia de radiologie care functioneaza in cadrul Clinicii de Urologie, chiar sectia in care este CT-ul defect.

Foarte important de mentionat este faptul ca acesti bolnavi sufera majoritatea de afectiuni pulmonare grave (TBC) TRANSMISIBILE, punand astfel in pericol atat sanatatea celorlalti pacienti, cat si cea a cadrelor medicale. 

Pe parcursul investigatiei am aflat ca problema acestei aparaturi este cu mult mai mica decat in cazul CT-ului, atat din punct de vedere material, cat si din cel al timpului de remediere. Doar ca, surpriza! Spitalul NU are incheiat contract de service valabil si, astfel, o problema care se putea rezolva in cateva ore a devenit una care persista de aproape o luna de zile si continua. 

Conform datelor raportate catre CASM, Sectia de radiologie din cadrul TBC efectueaza investigatii radiologice pentru peste 10.000 de pacienti anual. Asta inseamna o medie de 50 de pacienti zilnic. Va puteti imagina zeci de pacienti suferinzi de aceste boli grave si transmisibile, prezenti pe culoarele dintr-un alt spital, care nu are nicio legatura sau nu indeplineste masurile de siguranta aferente acestor cazuri. Riscul unui pacient, care nu sufera de acest tip de boala, de a se imbolnavi este unul extrem de ridicat! Nici nu mai vorbim de cadrele medicale care sunt obligate sa lucreze in aceste conditii improvizate, cu toate ca acestea nu beneficiaza conform legii de sporuri de 70%, asa cum sunt acordate in cazul celor care lucreaza in clinici specializate.

Ne mai miram ca intram in spitale cu o problema si iesim cu alta, mult mai grava! Toate acestea se intampla din cauza unor manageri incompetenti care permit aceste lucruri si care nu au capacitatea de a rezolva problemele care apar.

Noul manager O. Girbovan. Incompetenta si impertinenta s-au instalat la varful conducerii SCJM!

Va ziceam la inceput ca am trimis in repetate randuri petitii catre conducerea spitalului si ca am primit totusi un raspuns, imediat dupa terminarea mini-vacantei. Este la fel de adevarat ca nu era raspunsul pe care l-am asteptat, atat noi cat si pacientii care sufera din cauza acestor disfunctionalitati prezente la nivelul conducerii.

Pentru a intelege mai bine, va redam una din adresele trimise de noi catre SCJM:

Dupa cum puteti observa, intrebarile au fost trimise catre spital, dar si catre CJ Mures. La cateva zile a venit vestea inlocuirii managerului. Peste mult mai multe zile, am primit si primul pseudo-raspuns, din partea noului manager O.G. Consideram ca era foarte odihnit dupa mini-vacanta, altfel nu putem justifica impertinenta si aroganta care insoteau raspunsul. Nu mai vorbim de indolenta fata de sanatatea pacientilor expusi la pericolul de a se imbolnavi din cauza incompetentei lui, tocmai prin neraspunsul la a doua intrebare. Cam asta a raspuns:

Vedeti cum ne ameninta sa nu “producem panica”, desi e din cauza incompetentei lor, adica a unor fapte reale, anormale, dar nerezolvate. Cum ne zice el sa stam linistiti ca “activitatea cu pacientii care necesita astfel de investigatii nu este afectata”, doar ca ne facem investigatiile in decembrie. Ne mai spune ca la restul adreselor ne va raspunde tinand cont de “incadrarea in termenul legal”, adica in 30 de zile. Va dati seama ca asta inseamna inca o luna pierduta pentru pacienti. Va spunem si de ce a cerut pentru acea adresa 30 de zile, deoarece este partea din investigatia realizata de noi, pe care o vom publica intr-un material ulterior, care contine posibile imense evaziuni fiscale, de zeci si poate sute de mii de euro, toate facute pe perioada mandatului lor, si probabil avand cunostinta despre ele. Le transmitam ca indiferent ce incearca sa mai “acopere” in aceasta perioada, exista autoritati de cercetare competente care isi vor da seama!

Pai daca astfel de indivizi au ajuns la conducerea spitalelor, cum sa avem pretentia ca lucrurile sa decurga in mod corect si responsabil? Cum este posibil ca in anul 2017 sa vedem un asemenea comportament din partea unui incompetent managerial, care mai este si platit pentru asta, din banii nostri, cu circa 1.500 de euro lunar, conform declaratiei de avere?

Presedintele CJ Mures someaza conducerea spitalului sa ne raspunda si sa rezolve problemele de urgenta!

La doar cateva minute de la primirea “raspunsului” la care am facut referire mai sus, probabil dupa ce a citit presedintele CJ Mures si s-a ingrozit referitor la ce manager a numit, a venit si adresa oficiala de la Departamentul juridic din cadrul Consiliului Judetean Mures. Scurt, la obiect, cu directie clara si semnat de 5 persoane.

Da, d’le Girbovan, asa trebuie sa arate un raspuns din partea unei institutii care functioneaza teroretic in interesul si pentru cetatean, in cazul institutiei dvs – pentru pacienti. Oare asa o sa le raspundeti si lor?! Da, d’le “manager”, asa cum vedeti in somatia trimisa catre voi, aveti niste probleme extrem de grave in “curtea” dvs si sunteti obligat sa le rezolvati sau SA PLECATI! Nimeni nu este de neinlocuit. Mergeti la catedra si predati linistit, acolo nu puneti viata nimanui in pericol in mod direct ca aici. Lasati sa vina cineva capabil sa respecte pacientii, care sa faca ceva pentru ei, nu cineva care sa se ocupe de orgolii personale, sa apeleze la tertipurile oferite de birocratie, doar-doar ar reusi sa mai castige timp; timp luat din VIATA bolnavilor! Nu mai e loc de asa ceva. A fost in comunism destul! AJUNGE!

Ne tot gandim de ce se insista prosteste pe ideea de a se pune la conducerea spitalelor manager-doctor. Chiar nu si-a dat nimeni seama ca nu este nevoie sa faci 6 ani de medicina pentru a avea conducatori buni? La ce mai folosesc atunci facultatile de profil? Chiar nu a vazut nimeni exemplul celui mai bun doctor dintre primari, care, la fel, nu a facut nimic desi a avut la dispozitie 17 ani!

Va urma

Redactia MS / Foto cop: colaj