Conducerea transportului in comun raspunde unei calatoare pe care o considera de „rea-credinta”:

Am scris in nenumarate materiale despre situatia dezastruoasa a transportului local din municipiul Tirgu Mures, datorata exclusiv nocivei asocieri Siletina-Transport Local, prin care s-au pierdut sute de milioane de euro, fara ca muresenii sa beneficieze de conditii decente.

Astazi, publicam scrisoarea unei muresence care reflecta parte din problemele transportului local, raspunsurile in batjocura primite de la Siletina, afacerea familiei Maior, care a beneficiat de parte din sutele de milioane de euro acordate sub fosrma de subventii de catre primaria Tirgu Mures.

Pe scurt, calatoarea este considerata de conducerea Siletina/Transport Local ca fiind de rea-credinta pentru ca nu vrea sa observe si lucrurile bune din transportul in comun (n.r. – care?!?) si o sfatuiesc sa circule cu altceva cand are deplasari, astfel ei vor avea mai putine reclamatii.

„Buna ziua. Stand in Tudor, lucrand in Mureseni sat, singurul autobuz cu care pot ajunge la lucru este nr 6, care inainte de masa circula la 35 de minute, dupa-masa si in zile nelucratoare la cate 70 de minute! Face un circuit imens, prin cartierul Ady si strada Depozitelor, care n-ar fi problema, daca macar ar respecta programul. De nenumerate ori am intarziat de la lucru, sau am fost nevoita sa iau taxiul, sau am asteptat zeci de minute in frig/ninsoare/ploaie, odata chiar 45 de minute in minus 9 grade!!! Pe linia 6 sunt puse autobuzele cele mai vechi, care pica in bucati, de multe ori m-a lasat pe drum, colegii mei au avut „norocul” si cu autobuze in flacari! De nenumerate ori am solicitat de la conducerea Siletina, sa puna pe aceasta linie autobuze functionabile. In centrul orasului circula autobuzele noi, unde trec mai multe linii, deci calatorii au mai multe alternative, nu numai o singura linie! Chiar daca se strica o masina, sunt destule alte linii, cu care pot ajunge la destinatie. Dar daca se strica un autobuz pe linia 6, atunci urmatorul vine peste 35 sau chiar 70 de minute!!! Calatorii intre timp ingheata (sau lesina de caldura) in statii, intarzie de la lucru, de la intalniri.

Cand am avut „tupeul” sa intreb conducerea siletina, dupa parerea lor cum pot locuitorii orasului sa respecte angajamentele la intalniri, sa ajunga la timp la evenimente, daca nu sunt in stare sa respectati programul autobuzelor, raspunsul primit a fost: „De regula, la intalniri importante nu se merge cu mijloace de transport in comun.” POFTIM???? Stand in Tudor, lucrand in Mureseni, nu-mi permit sa ma duc cu taxiul la lucru, fiindca ei nu sunt in stare sa respecte programul!

De majoritatea cazurilor reclamate de catre mine, nu traficul era de vina, fiindca ori era 6 dimineata, ori 7 seara, cand traficul prin oras nu este aglomerat! De multe ori s-a intamplat, ca autobuzul ajungea la capat de linie la timp, unde a stat linistit 10 minute!
Luna trecuta am vazut autobuzul mergand inca in directia opusa (ceea ce insemna deja o intarziere de cel putin 15 minute), am sunat la dispecerat sa intreb de situatie, doamna mi-a comunicat, ca a trimis o alta masina. Dupa aproape 20 minute a venit autobuzul pe care l-am vazut anterior! Deci nu numai ca nu sunt in stare sa respecte programul, dar mai si mintesc calatorii!!! Mentionez, ca era dimineata 7:30, cand inca nu era nebunie in oras.

Acum 2 ani am aflat din intamplare, de la o cunostinta, ca autobuzul 6 circula pe Libertatii in loc de str. Depozitelor, nici pe site, nici pe pagina lor de facebook nu aparea nimic legat de deviere. Am sunat la dispecerat sa intreb de traseu, sa vad unde ma pot urca in autobuz, locul meu de munca fiind pe strada Libertatii. Raspunsul era, ca dupa capatul de linie din Mureseni sat (care e destul de departe de la serviciul meu, si e intr-o zona periculoasa) urmatoarea oprire este in cartierul Ady, care-i la vreo 3 km! Colegul meu m-a condus pana la capat de linie, a asteptat cu mine autobuzul, fiindca era seara, era intuneric, si mi-era frica sa umblu singura in zona aceea.
Si asa am mai intalnit pustani de 10-12 ani amenintand cu cutitul pe un domn care i-a rugat sa nu mai faca atata galagie! Alta data tot pustani au coborat din autobuz dupa un domn, si numai sper, ca domnul respectiv nu a patit nimic.

O alta problema este comportamentul soferilor… inteleg ca au niste salarii groaznice, credeti-ma si eu am un salar de rusine, dar asta nu inseamna ca vorbesc urat sau jignesc clientii firmei! Ma refer la faptul, ca daca ii rog politicos soferii sa respecte programul, atunci primesc un raspuns de la ei, pe care mi-e rusine sa repet. Sau ca se orpeste autobuzul in statie, stam minunte intregi, dar nu este in stare sa ne zica, ca idiotilor, coborait, ca numai pana aici a mers, cu toate ca ar mai avea 3 km pana la capat de linie! Am prins soferi fumand, oprindu-se la o cafeluta pe str. Depozitelor, vorbind la telefon, etc…

Anul trecut am reclamat un sofer, care a inchis usa inainte ca o doamna cu multe bagaje sa fi urcat in autobuz! Noroc ca usa autobuzului nu se inchide bine, ca altfel rupea mana doamnei! Aici, in capatul orasului, de multe ori eu sunt singura care cumpar bilet, nimeni nu se oboseste, de cateva ori chiar m-a intrebat soferul pana unde merg, ca daca nu mergeam pana in centru sa platesc numai 1 leu! De multe ori pateam ca efectiv au vrut sa-mi dea inapoi 1 leu (din cele 2), si sa-i dau inapoi biletul la coborare! Am aruncat diferenta de 1 leu in cabina, pe langa casier! Mentalitatea „toata lumea fura, de ce sa nu furam si noi?” este ceva „normal” pe la noi! Mai sunt destui soferi care se cred „piloti de raliu” sunt ceva „normal” pe la noi, nu conteaza ca oamenii cad in autobuz, sau cei (90% din toti soferii siletina) care nu stiu sa opreasca autobuzele langa trotuar, si nu in mijlocul drumului, la 2-3 metri fata de trotuar! Aici nu ma refer la situatii cand masini parcate ocupa statiile (aloo, politia locala!), ci cand e liber spatiul special amenajat pentru autobuze, dar ei tot se opresc in mijlocul drumului, blocand circulatia!

Am avut parte de aceste „evenimente” in ciuda faptului ca numai atunci iau autobuzul, cand este vreme urata (cu precipitatii sau foarte frig), prefer sa ma duc PE JOS din Tudor pana in Mureseni, fiindca diferenta de timp e numai de vreo 10 minute! De acasa pana la servici pe jos fac 60 de minute, cu autobuzul 45-50, fiindca trebuie sa ies in statie cu 10 minute mai devreme, sa nu cumva sa pierd autobuzul! Am patit deja de cateva ori, ca autobuzul a plecat cu 6-8 minute mai devreme!

De cateva ori am reclamat direct la protectia consumatorului, in urma carora au si sanctionat siletina, considerand intemeiata reclamatiile mele! Si totusi, la ultima mea reclamatie (situatia mentionata mai sus, cand a mintit dispecera si autobuzul a intarziat 20 de minute) am primit raspunsul:
„- ne bucura faptul ca aveti masina si ca apelati mai rar la serviciile noastre de transport calatori, astfel se vor mai reduce si reclamatiile;
– nu toate intarzierile de la program se datoreaza culpei noastre exclusive, deoarece mai sunt si factori externi care contribuie la perturbarea orarului de transport al autobuzelor pe toate liniile;
– fata de modul in care va exprimati, va consideram de rea credinta si nu doriti sa observati si imbunatatirile care s-au facut si va asiguram ca se vor face in continuare in programul de transport in comun al municipiului Tg. Mures.”

Copiez aici si emailul meu:
„Buna ziua,
din fericire de 10 luni umblu cu masina la lucru, si foarte rar sunt nevoita sa folosesc „serviciile” transportului local, dar si asa, de fiecare data ma enervati cu incompetenta extraordinara!
Astazi, 15 ianuarie 2019, la ora 7:33 am vazut autobuzul 6 in drum spre Centrofarm, de unde trebuia sa porneasca la 7:30, si mai avea vreo 7-8 de minute pana la capat de linie. Am sunat la dispecerat, sa intreb ce se intampla cu autobuzul, care deja de dimineata are astfel de intarziere. Dispecera mi-a zis ca a trimis deja un alt autobuz. Dupa aproape 20 minute a venit autobuzul pe care l-am vazut anterior! Deci nu numai ca nu sunteti in stare sa respectati programul, dar si mintiti calatorii!!!

Intr-un oras civilizat:
– in fiecare statie este un afis cu toate liniile care trec pe acolo, preferabil si o harta, pe care si cei care vin din afara orasului (sau cei care nu umbla des cu autobuzul) sa aiba habar cu care autobuz poate ajunge la destinatie
– este clar de unde se pot cumpara biletele, preferabil de la un chiosc sau cu telefonul mobil (la noi habar nu ai la care usa trebuie sa te urci in autobuz, fiindca poate ca trebuie sa cumperi biletele de la sofer, sau poate de la casiera, care poate ca sta langa sofer, sau in mijlocul autobuzului, sau in fata autobuzului)
– in multe orase (inclusiv Alba Iulia, care-i un orasel mic fata de Tg-Mures) sunt afise electronice, unde vezi exact in cat timp ajunge in statia respectiva autobuzul
– sau macar este afisat programul autobuzelor, dar nu numai ora de plecare din capat de linie, ci cand ajunge la statia respectiva! Fiindca omul de unde sa stie in cat timp ajunge acolo de la capatul orasului?
– ca sa nici nu mai mentionez faptul ca bate vantul in autobuze, fiindca nu se inchid nici usile nici geamurile!

Cine vine din alta localitate, sau chiar din strainatate, chiar credeti ca se descurca cu acest haos?!?

Fara nici o stima,
Petho-Devay Ildiko”

Recunosc, ca eram nervoasa, dar cum sa scriu altfel, daca nu am nici un respect fata de cei care isi bat joc de locuitorii orasului? Dupa ce am auzit de la conducatorii orasului (prin presa sau chiar personal), ca transportul local functioneaza bine, autobuzele circula bine, fiindca nu sunt plangeri, mi-am promis sa scriu o reclamatie de fiecare data cand observ ceva nereguli la circulatia autobuzelor, sa fie clar, ca NU SUNTEM MULTUMITI de serviciile lor! Din pacate traim in tara „las’ ca-i bine asa”, unde lumea nu-si deschide gura, daca intalneste nereguli, sau chiar ilegalitati (soferi nerespectand codul rutier, etc…). Lumea s-a obisnuit sa stea la rand pentru zahar, faina, etc, deci la unii i se pare normal sa astepte jumatate de ora dupa autobuz.

Imi cer scuze pentru eventualele greseli gramaticale, daca doriti sa publicati pe site, va rog sa le corectati 🙂

Va multumesc! Cu stima, Petho-Devay Ildiko”

MS / Foto: colaj /  Lore Papp-Dinea