Masuri draconice privind viata si munca soferului de TIR

Federaţia Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) de la Bruxelles poartă discuţii, la nivel european, pe marginea unui pachet legislativ rutier, care propune nişte ‘măsuri draconice’ privind viaţa şi munca şoferului de TIR şi a celui de transport pasageri, a anunţat, vineri, la Târgu Mureş, Cristina Tilling, reprezentanta României în ETF. 

‘În timp ce organizaţiile patronale şi alţi lobby-şti aruncă cu bani în stânga şi în dreapta ca să convingă instituţiile europene să scoată legi favorabile lor, ETF duce o luptă mult mai cinstită şi mai transparentă şi a reuşit să oprească proiecte de lege care erau total în defavoarea lucrătorilor. Prin urmare, la noi nu contează să arunci banul, ci forţa omului şi forţa de convingere. Am reuşit să oprim liberalizarea serviciilor portuare din Europa, care se făcea într-un mod total favorabil firmelor. Avem un pachet rutier în discuţie la nivel european în momentul de faţă, care propune nişte măsuri draconice privind viaţa şi munca şoferului de TIR şi a celui de transport pasageri – după cu ştiţi, la detaşarea lucrătorului se prevăd excepţii la salariul minim (…) A devenit atât de vizibilă condiţia şoferului din Est la Bruxelles şi în alte state din partea de Vest a Europei, încât acest lucru nu se mai poate ascunde. Chiar şi instituţiile europene vorbesc acum de dumpingul social’, a arătat Cristina Tilling, într-o conferinţă de presă.

Aceasta a susţinut că este suficient să pleci acasă, vineri după-amiază, şi să traversezi o autostradă „ca să vezi camion după camion” şi modul în care trăiesc şoferii de TIR din România, Polonia, Estonia sau Bulgaria.

Cristina Tilling a spus că ETF numără 3,4 milioane de membri din toate sectoarele de transport şi că, în momentul în care s-a adoptat Directiva orizontală privind timpii de lucru, aceasta nu acoperea sectoarele din transport.

‘Partenerii sociali europeni din transport au fost invitaţi să negocieze propria directivă şi aceasta s-a întâmplat în toate sectoarele de transport (aerian, cale ferată, urban public etc.), cu excepţia transportului rutier, care nu s-a înţeles, fiindcă angajatorii doreau nişte condiţii, iar sindicatele nu doreau aceste condiţii. Tot ce se negociază prin dialog sectorial la nivel european este transpus de către CE în legislaţia europeană (…) Prin dialogul social din România, oamenii sunt descurajaţi să pornească procese împotriva firmelor’, a precizat reprezentanta ETF.

Sindicatul Lucrătorilor din Transport (SLT) din România consideră că Legea Dialogului Social trebuie schimbată, deoarece din cauza acestei legi românii au devenit „sclavii Europei”. 

‘Legea Dialogului Social trebuie schimbată, nu modificată, din cauza aceasta apar cele mai mult probleme sociale, fiindcă nu există protecţie socială. Din cauza acestei legi am devenit sclavii Europei, fiindcă le permite angajatorilor din Europa Centrală şi de Vest vină să înfiinţeze firme de transport şi să angajeze şoferi profesionişti cu salarii de muncitori necalificaţi. Au scos contractele colective de muncă la nivel de ramură şi ne-au aruncat în braţele angajatorilor, care ne tratează ca muncitori necalificaţi. Ne vrem din nou statutul de şoferi profesionişti, nu necalificaţi, vrem salarii conform naturii profesiei’, a susţinut Elena Frandeş, de la Sindicatul Lucrătorilor din Transport.

Sursa:agerpres.ro